کتابخانه عمومی آزادگان لیسار
کتابخانه عمومی آزادگان لیسار

کتابخانه عمومی آزادگان لیسار

اعلام ساعات کاری جدید کتابخانه

بدینوسیله ساعت کاری شش ماهه دوم  کتابخانه ی آزادگان لیسار ، جهت استحضار اعضای محترم اعلام میگردد.




شنبه تا چهارشنبه" از ساعت 7/30 الی 18



پنجشنبه" از ساعت 7/30 الی 17




http://s5.picofile.com/file/8147041876/%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA.jpg

کتابخانه ای بدون کتاب


به گزارش لیزنا، کتابخانه مکیولی (Macaulay Library) در دانشگاه کورنل (Cornell University) از سال 1929 و پس از آنکه یک نفر صدای ضبط شده یک سهره سینه سرخ و یک گنجشک خانگی را به کتابخانه آورد به جمع آوری اصوات و تعداد بی شماری فیلم های ویدئویی از حیوانات پرداخت. کتابخانه ای بدون کتاب!

 

«بوندی (Greg Budney)» که یکی از کتابداران و متصدی این کتابخانه صوتی است می گوید: همه اصوات و نغمه ها از جمله صدای زاغ های کبود در فایل هایی جداگانه جمع آوری می شوند تا در هنگام نیاز به صدای مورد نظر تنها به همان فایل اختصاصی مراجعه شود؛ این موضوع سبب بازیابی سریع تر اطلاعات می شود.

 

در این کتابخانه نیز به مانند دیگرکتابخانه ها، به هر فقره از اطلاعات صوتی و تصویری یک شماره منحصر بفرد اختصاص می یابد.

 

در آغاز فرایند ضبط اصوات توسط کتابخانه مکیولی، صداهای ضبط شده بر روی فیلم های نیتراتی سلولزی جمع آوری می شد که قابل اشتعال بودند؛ بعدها زیست شناسان تصمیم به استفاده از نوارهای مغناطیسی ضبط صوت کردند که شکلی قرقره مانند داشتند و در گذشته های نه چندان دور استفاده می شد. اخیراً کارشناسان همه ابزار های کتابخانه ای را رقومی کرده اند و همه اطلاعات در شبکه های رایانه ای ذخیره سازی می شود. با همه این تفاسیر کتابخانه صوتی دانشگاه کورنل همه تصاویر و صفحات صوتی قدیمی را تا کنون حفظ کرده است و برای حفاظت بیشتر از همۀ فایل های رقومی، فایل پشتیبان تهیه کرده است.

 

ضبط اصوات نمونه ای نادر از جغدهای کشور عمان که در بین ماه های مه و آوریل سال 2013 میلادی انجام شده است؛ نمونه ای از این آرشیو بزرگ است.

 

اشاره به این نکته ضروری است که هر چند این کتابخانه در طی دهه ها دستخوش تغییراتی از جمله جابجایی ها شده است، اما رقومی سازی و بزرگ شدن آن، دسترسی فوری به آن را موجب شده است. در دهه 1980 میلادی، مراجعه کنندگان به این مجموعه مجبور به نوشتن نامه ای برای دریافت اصوات بودند و کتابخانه مجبور به تهیه نسخه دوم و ارسال آن به درخواست کننده بود و برای انجام این فرایند هفته ها و ماه ها زمان صرف می شد. امروزه هر کس از هر جای دنیا و در هر زمان لازم و فقط با دسترسی به اینترنت، به بیش از دویست هزار صوت دسترسی دارد.

 

 


http://s5.picofile.com/file/8146047292/sound_jungel.jpg

 


 

به مناسبت عید غدیر خم


عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده ‏تر و مبارک‏ تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏ بیت نیست. امام صادق سلام الله ‏علیه مى‏فرماید:

«ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحى و الجمعه کالقمر بین الکواکب...»؛ روزعید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در میان ‏ستارگان است. چه تعبیر ظریفى امام دارد که عید غدیر را تشبیه به ماه کرده است و دیگر اعیاد را به ستاره؛ زیرا در این روز بزرگ بود که خداوند اعلام کرد: امروز دین را بر شما تکمیل کردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم «الیوم اکملت‏ لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ نعمت ‏بزرگ اسلام که از هر نعمتى ارزنده ‏تر و گرانبهاتر است، کامل نمى‏شود و محقق نمى‏گردد جز با ولایت على‏علیه السلام « و ما نودى بشى‏ء مثل ما نودى بالولایه‏».

محب الدین طبرى از علماى بزرگ اهل سنت نقل مى‏کند که رسول خدا صلوات الله علیه فرمود: «اذا جمع الله الاولین و الاخرین یوم القیامة و نصب الصراط على جسر جهنم، لم ‏یجزها احد الا من کانت له براء ة بولایة على بن ابى طالب‏»؛ در روز قیامت که خداوند تمام مردم را جمع مى‏کند و صراط بر پل دوزخ زده مى‏شود، هیچ کس از آن نمى‏گذرد جز کسى که با ولایت على ابن ابى‏طالب، گذرنامه بى‏زارى و برائت از جهنم را داشته باشد.

ولایت على علیه السلام همان دین حنیف است که فرمود: « فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التى فطر الناس علیها»؛ پس اى پیامبر(همراه با پیروانت) به سوى آیین پاک اسلام روى ‏آور که فطرت الهى‏ است و مردم بر آن مفطور شده‏اند.

و ولایت على همان طریقه و روش صحیح زندگى است که اگر مردم آن روش را برگزینند، خداوند در روز رستاخیز، از آب گواراى حوض کوثر به دست على علیه السلام ‏سیرابشان مى‏گرداند. « و ان لو استقاموا على الطریقة لاسقیناهم ماء غدقا»؛ و ولایت همان نعمتى است که حتما از آن سؤال مى‏شود که با آن چگونه رفتار کردید« ثم لتسالن یومئذ عن النعیم‏».

آلوسى، مفسر بزرگ اهل سنت در تفسیر کبیر روح المعانى پس از ذکر آیه شریفه‏« وقفوهم انهم مسئولون‏»؛ و آنان را متوقف کنید و ایست ‏بدهید که مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند، در ذیل تفسیر این آیه، اقوال گوناگونى را نقل مى‏کند و سپس‏ نتیجه مى‏گیرد و مى‏گوید:

« سزاوارترین و صحیح ترین سخن این است که در آن روز از عقاید و اعمال انسان ‏سؤال مى‏شود و از همه مهم‏ تر و عظیم‏تر، قطعا ولایت على کرم الله وجهه است‏».

و در این روز بزرگ که یادآور نصب و تعیین امیرالمؤمنین به دست مبارک رسول‏ اکرم صلى الله علیه و آله و سلم و به امر پروردگارش است، باید این فطرت الهى ‏را در دل‏ها زنده کرد و پرده‏هاى ظلمت و جهالت و تارهاى نادانى و غفلت ‏را از دیدگان غافلان برداشت تا بر طریقه حق پایدار گردند و به صراط مستقیم الهى روى‏ آورند و دینشان کامل شود.

از امام صادق علیه السلام مى‏پرسد: مولاى من! آیا به من دستور مى‏دهى که ‏این روز را روزه بداریم؟

حضرت پاسخ مى‏دهد: « اى والله اى والله انه الیوم الذى نجى فیه ابراهیم ‏من النار فصام لله شکرا لله عزوجل ذلک الیوم، و انه الیوم الذى اقام رسول الله‏ امیرالمؤمنین علما و ابان فضله و وصیته، فصام ذلک الیوم، و ذلک یوم صیام و قیام و اطعام الطعام و صلة الاخوان و فیه مرضاة الرحمن و مرغمة الشیطان‏»؛ آرى، به خدا قسم آرى، به خدا قسم! این همان روزى است که خداوند، حضرت ‏ابراهیم را از آتش رها ساخت، پس او به شکرانه این لطف الهى، این روز را روزه ‏گرفت. و همانا این روز، روزى است که رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه السلام را بر مردم نصب کرد و بزرگوارى و فضلش را نمایان ساخت و او را وصى و جانشین خود قرار داد، پس او هم در این روز، روزه ‏گرفت و این روز، روز روزه گرفتن و دعا کردن و مسلمانان را اطعام نمودن و به ‏دیدار برادران دینى رفتن است و در این روز، رضایت‏ خداى رحمان به دست مى‏آید و بینى شیطان به خاک مالیده مى‏شود (مایوس مى‏گردد).



http://s5.picofile.com/file/8145310668/%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1.jpg




عید غدیر خم مبارک باد.

برنده جایزه نوبل ادبیات 2014

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی نوبل پرایز،این جایزه یکی از شش جایزه نوبل (فیزیک، شیمی، ادبیات، اقتصاد، صلح و فیزیولوژی یا پزشکی) است و هر سال به نویسنده ای داده می شود که به گفته آلفرد نوبل «برجسته ترین اثر با گرایش آرمانخواهانه» را نوشته باشد.

بین سال های 1901 تا 2013 میلادی 106 جایزه نوبل ادبیات اهدا شده است. تابه حال 13 زن موفق به دریافت این جایزه شده اند.

چهار جایزه نوبل ادبیات به طور مشترک بین دو نفر اهدا شده است.

جوان ترین برنده جایزه نوبل ادبیات 42 ساله و مسن ترین 88 ساله بوده است.

متوسط سن دریافت کنندگان جایزه نوبل ادبیات 64 سال است.

پاتریک مودیانو در 30 جولای سال 1945 در حومه پاریس متولد شد. پدر وی تاجر و مادرش بازیگر بود. وی در سال 1968 اولین


اثر خود را به رشته تحریر در آورد که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.


اکثر نوشته های وی در مورد موضوعاتی مانند حافظه، فراموشی و هویت است و جایزه نوبل 2014 ادبیات به دلیل استفاده


هنرمندانه او از حافظه اش به وی اهدا شده است.


برخی از رمان های این نویسنده به زبان انگلیسی ترجمه شده است و برخی نیز به عنوان فیلمنامه در فیلم های پرفروش


مورد استفاده قرار گرفته است.




http://s5.picofile.com/file/8145000492/%D9%86%D9%88%D8%A8%D9%84_%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA.jpg

فراخوان طراحی تندیس کتاب

 هادی بادروح سرپرست اداره کل کتابخانه ها عمومی استان گیلان از تمام هنرمندان طراح، اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان خواست بمناسبت بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تندیس کتاب ویژه نصب در میادین شهرستانهای استان را طراحی کنند.


برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک اداره ی کل کتابخانه های عمومی گیلان در همین وبلاگ مراجعه نمایید





http://s5.picofile.com/file/8144780984/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C_%D8%AA%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B3_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8.jpg