کتابخانه عمومی آزادگان لیسار
کتابخانه عمومی آزادگان لیسار

کتابخانه عمومی آزادگان لیسار

آیا علت نخواندن کتاب بهانه هم دارد

به زندگی این مرد نگاه کنید و قضاوت با خودتان باشد.

فرقی نمی‌کند چه‌کاره باشی، کجای دنیا زندگی کنی یا چقدر پول داشته باشی؛ حتی مهم نیست خورشید زندگی‌ات تازه طلوع کرده یا آفتابی رسیده به لب بوم است؛ مهم این است که بخواهی مفید و منحصربه‌فرد باشی.

متفاوت بودن، سبک زندگی بعضی آدم‌هاست، با این که از مال دنیا بساطی کوچک و جمع و جور دارند و از خزانه عمرشان سال‌های زیادی برداشت کرده‌اند. اکبر رستمی از تبار این آدم‌هاست؛ پیرمردی 76 ساله که دامدار و کشاورز و چوپان است، اما سبک و سیاق زندگی‌اش را از اکثریت جامعه دامدارها و کشاورزها و چوپان‌ها جدا کرده است. او اهل روستای ماهوته آبدانان و یک کتابخوان حرفه‌ای است و در چهار سالی که عضو کتابخانه امیرکبیر این شهر شده، 500 جلد کتاب خوانده است. او حالا نمادی است از تلاش برای تغییر سبک زندگی، یک مثال خوب از انسانی که در منطقه‌ای محروم به دنیا آمده و رشد کرده، ولی با همت خود زندگی تازه‌ای برای خودش ساخته است؛ کسی که به همه ما یاد می‌دهد عجین شدن با کتاب حتی برای یک چوپان، زمانی که گله‌ها مشغول چرا هستند، شدنی است.

اما مصاحبه ای که با این مرد داشته اند رو خوب بخوانید:

آقای رستمی شما مدرسه رفته‌اید؟

وقتی کودک بودم، دو کلاس در مدرسه عشایری خواندم، اما بعد دیگر ادامه ندادم تا بعد از انقلاب که نهضت سوادآموزی راه افتاد و تا کلاس پنجم خواندم.

از چه زمانی به مطالعه علاقه‌مند شدید؟

قبل از جنگ بود، البته قبل از آن هم به کتاب علاقه داشتم، اما از زمان جنگ که فرصتی پیش آمد و کتاب‌هایی در اختیارم قرار گرفت، نسبت به مطالعه علاقه شدیدی پیدا کردم.

الان شما را به عنوان یک کتابخوان حرفه‌ای می‌شناسند. چند سال است مطالعه منظم دارید؟

هفت، هشت سال است.

عنوان کتابخوان حرفه‌ای را برای خودتان می‌پسندید؟

خوب است، اما خوب‌تر، حس شیرین کتاب خواندن است. کتاب غذای روح و دوست و همراه انسان است. با کتاب مردم به راه حق هدایت می‌شوند.

بیشتر چه کتاب‌هایی می‌خوانید؟

تاریخ، ادبیات، فلسفه و جغرافی.

حالا که به تاریخ و جغرافی علاقه دارید، بگویید چرا به آبدانان می‌گویند آبدانان؟

این اسم به زمانی برمی‌گردد که ساکنان این منطقه عشایری بودند و در سیاه‌چادرها زندگی می‌کردند. این مردم می‌دیدند سرزمینی که در آن ساکن شده‌اند، آب فراوان دارد و کشت و کار هم در آن به خوبی انجام می‌شود. برای همین اسم منطقه را گذاشتند آبدانان یعنی جایی که هم آب دارد، هم نان.

اولین کتابی که خواندید، چه بود؟

شاهنامه فردوسی، بعدش هم کتاب‌های مربوط به تاریخ زندگی انبیا از آدم تا خاتم.

شما فقط پنج کلاس سواد دارید و شاهنامه کتاب ادبی سنگینی است. خواندنش برایتان سخت نبود؟

اوایل سخت بود، اما چون به شاهنامه علاقه زیادی دارم، تلاش کردم و از عهده خواندن و فهمش برآمدم. البته حالت روایتی و قصه مانند شاهنامه هم کمکم کرد چون من علاقه زیادی به حماسه دارم.

کدام داستان شاهنامه را بیشتر دوست دارید؟

از اول تا آخرش را دوست دارم، اما داستان سیاوش و فریدون را از همه بیشتر.

رابطه‌تان با سعدی و حافظ چطور است؟

آنها را هم دوست دارم و اشعارشان را می‌خوانم، اما به شاهنامه علاقه خاصی دارم.

از سعدی یا حافظ، شعری در ذهنتان هست؟

از حافظ نه اما از سعدی چرا: «عشق ورزیدم و عقلم به ملامت برخاست/ کان که عاشق شد از او حکم سلامت برخاست/ هر که با شاهد گلروی به خلوت بنشست/ نتواند ز سر راه ملامت برخاست».

آخرین کتابی که خواندید، چه بود؟

کتاب اساطیر ایران.

معمولا روزی چند صفحه کتاب می‌خوانید؟

وقتی کاری نداشته باشم، مدام کتاب می‌خوانم، اما اگر سرم شلوغ باشد روزی دو ساعت حتما مطالعه می‌کنم. حالا که سنم بالا رفته، شب‌ها خوابم نمی‌برد و بیشتر کتاب می‌خوانم.

ظاهرا وقتی چوپانی می‌کنید هم کتاب می‌خوانید، گوسفند‌ها حواستان را پرت نمی‌کنند؟

من گله را به زمین‌های خودم می‌برم تا علوفه بخورند. آنها مشغول خوردن می‌شوند و من هم مشغول خواندن. کاری به من ندارند.

خانواده شما هم کتابخوان هستند؟

بله، پنج تا دختر و دو پسر دارم که همه تحصیلکرده‌اند و اهل مطالعه.

همسرتان چطور؟ سواد دارد؟

بله، چهار کلاس خوانده. این که من کتاب می‌خوانم را هم خیلی دوست دارد و خودش بعضی کتاب‌ها را می‌خواند. خانم خیلی خوب، خوش‌اخلاق و اهل نماز و عبادت هم هست.

در روستای ماهوته کسی مثل شما به مطالعه علاقه دارد؟

شاید به اندازه من کتاب نخوانند، اما خیلی‌ها هستند که مطالعه دارند، مخصوصا دانش‌آموزان. خیلی از آنها پیش من می‌آیند و می‌پرسند چه کتابی بخوانند. گاهی هم من پیش آنها می‌روم و از فواید کتابخوانی و آرامشی که از مطالعه به دست می‌آید، برایشان می‌گویم.

اهل خرید کتاب هم هستید؟

گاهی می‌خرم، اما بیشتر دوستانم برایم کتاب می‌آورند.

چرا گاهی؟

کتاب گران است و من آدم کم‌درآمدی هستم. اگر یک کتاب را دوست داشته باشم و از 20 هزار تومان هم گران‌تر نباشد، حتما آن را می‌خرم.

فکر می‌کنید اکبر رستمی بعد از کتابخوان شدن چه فرقی کرده است با زمانی که اهل خواندن کتاب نبود؟

از وقتی کتاب می‌خوانم خیلی سرحالم و احساس خوشبختی می‌کنم. قبل از این غمگین بودم. با کتاب خواندن دنیا مثل ‌ بهشت می‌شود.

تبریک سال نو

http://images.persianblog.ir/622413_zKTcvX8V.jpg


کتابخانه عمومی آزادگان لیسار

کتابشناسی (حضرت فاطمه زهرا)

http://www.hawzah.net/Image/Article/katab-zahra%202.jpg

فهرست کتاب های مستقل در موضوع حضرت صدیقة کبری سلام الله علیه منتشر شده در سالهای 1379 ـ 1380 مطابق با 1421 ـ 1422 بـرابر بـا 2000 ـ 2001

هـر سال آمار کتابهای چاپ شده دربارة بزرگترین بانوی جهان حضرت صدیقة کبری فاطمه زهرا(س) رو به افـزایش است و این امر حکایت از توجه عمومی به مقام عظیم آن بانوی بهشت دارد. در سال 1379 و اوایل سـال 1380 شاهد انتشار بیش از 130 عـنوان کـتاب دربارة آنحضرت به 9 زبان در 5 کشور بوده ایم که 90% آنها چاپ اول است.

این کتابها به زبانهای فارسی، عربی، اردو، ترکی آذری، ترکی استانبولی، سِندی، انگلیسی، روسی و سواحلی است که در کشورهای ایران، لبنان، سوریه، کویت و مصر چاپ شـده است.

کتابهای چاپ اول 111 عنوان و چاپهای مکرر 20 عنوان است.

تعداد عناوین کتب فارسی 87 کتاب، عربی 35 کتاب، اردو 1 کتاب، ترکی آذری 1 کتاب، ترکی استانبولی 2 کتاب، سِندی 1 کتاب، انگلیسی 2 کتاب، روسی 1 کتاب و سواحلی 1 کتاب است.

از مجموع 131 عنوان مذکور 115 کتاب در ایران چـاپ شـده که حدود 88% مجموع را تشکیل می دهد و باعث سرفرازی کشورمان در پیشگاه حضرت سیدة النساء (س) است. شهرمقدس قم در این راه مقام اول را احراز کرده و حدود 60% این آمار را به خود اختصاص داده است. از میان این عناوین 73 کـتاب در قـم، 34 کتاب در تهران، 4 کتاب در مشهد، 2 کتاب دراصفهان، 1 کتاب در شیراز، و 1 کتاب در کرمانشاه به چاپ رسیده است.

لبنان با چاپ 12 عنوان کتاب در شهر بیروت دومین کشور است که 10% رقم کلّ را به خوداختصاص داده اسـت. سـوریه با 2 عنوان چاپ دمشق و کویت و مصر با 1 عنوان در رتبه های بعد قرار دارند.

اینک به معرّفی تفصیلی هر یک از عناوین کتب مزبور می پردازیم:

1- کتاب های فارسی

1. اخلاق فاطمه (س)

احمد لقمانی.

عطر سعادت، قم، 1379 ش.

رقعی، 120 ص.

در ایـن کـتاب بـه دیدگاههای اخلاقی در سیره و سخنان الهـی زهـرای مـرضیه (س) پرداخته شده است. نخست اخلاق اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و اقتصادی مورد نگارش قرار گرفته، و سپس 13 ویژگی اخلاقی در زندگی حضرت زهرا (س) بـحث شـده اسـت. موضوع کتاب جوانان و جامعه معرفی شده است.

2. اشکنامه

مهدی صفیاری.

انـتشارات امـ ابیها، قم، 1379 ش.

رقعی، 72 ص.

این کتاب اشعار سرودة مهدی صفیاری در مرثیه و نوحه خوانی حضرت زهرا (س) و قسمتی نیز دراواخر کتاب مـرثیه و نـوحه خـوانی ایام محرم است. عنوان دیگر کتاب «مجموعة نوحه و مرثیه ایـام فاطمیه می باشد.

3. اما دخترم فاطمه. ..!

ب، ام نرجس.

انتشارات دلیل، قم، 1379 ش.

رقعی، 128ص.

این کتاب در دو بخش است: بخش اول مناقب فاطمه (س) از زبـان پیـامبر (صـ) باعنوان های زیر: 1. مناقب فاطمه (س) قبل از این عالم. 2. مناقب فاطمه (س) در ایـن عالم. 3. مناقب فاطمه (س) بعد از این عالم. بخش دوم: مصائب فاطمه (س) از زبان پیامبر اکرم (ص) اسـت. ایـن کـتاب جلد دوم از سری «در آستان فاطمه (س)» است. عنوان دیگر کتاب «مناقب و مصائب حضرت زهـرا (س) از زبـان پیامبر (ص)» می باشد.

4. انارهای آسمانی

مجید ملا محمدی.

نشر مطهر، تهران، 1379 ش.

رقعی، 48 ص.

در این کتاب چند قصه دربـارة حـضرت زهـرا (س) آمده که اول آنها قصه انارهای آسمانی است، و کتاب به نام آن اسم گذاری شده، و داسـتانها بـدین قرار است. 1. انارهای آسمانی. 2. چادر سادة فاطمه (س). 3. مسابقة خوشنویسی. 4. یک تک لبـخند. 5. پس از سـه روز. 6. قـصة عطر خوشبو. 7. هدیه های بهشتی.

عنوان دیگر کتاب «داستانهایی از زندگی حضرت فاطمه (س)» است.

5. انوار حـدیث کساء

سـید اسد عالم نقوی.

انتشارات طاووس بهشت، قم، 1379 ش.

وزیری، 54 ص.

در این کتاب حدیث کساء را با اسـناد مـعتبر شـیعه و از منابع اهل سنت نقل کرده است. بعد از ذکر حدیث کساء شرح و تحلیل قصة کساء به صـورت شـیوا و عاطفی آمده و سپس چند حدیث در محبت و ولایت آل محمد (ع) ذکر گردیده است.

6.بـانوی آفتاب

نـسترن قدرتی

انـتشارات آستان قدس رضوی، مشهد، 1379 ش

رقعی، 80 ص

در این کتاب 63 قطعه شعر جذاب از مؤلف دربارة حضرت زهرا (س) آمـده اسـت. عنوان دیگر کتاب «فاطمه، گل باغ بهشت» می باشد.

7.بانوی مینوی

سید محمد صادق موسوی گرمارودی.

انـتشارات مـیقات، تهران، 1379 ش.

رقعی، 16 ص.

در این کتاب زندگی و مقام حضرت زهرا (س) در پیشگاه پیامبر اکرم (ص) بحث شده است.

8. بزرگ زن جـهان حـضرت فاطمه زهرا (س)

زینب محبی.

انتشارات احسن الحدیث، قم، 1379 ش.

رقعی، 96 ص.

در این کتاب هفت فـصل زیـر آمده است: فصل اول: ولادت حضرت زهرا (س)، سـخن گـفتن هـنگام ولادت، محبوبة پدر. فصل دوم: نامهای حضرت و علت تـسمیه بـه نامها و القاب و کنیه ها. فصل سوم: غم فاطمه (س) پس از وفات مادرش. فصل چهارم: ازدواج، خـواستگاری، حـجلة فاطمه (س)، مهریه، جهیزیه، مراسم عـروسی. فـصل پنجم: گـوشه ای از فـضایل فـاطمه (س) از زبان پدر، منزلت فاطمه (س) در قـیامت، فـاطمه (س) الگوی اخلاق، خوف از محشر، عبادت فاطمه (س)، زهد فاطمه (س)، ایثار فـاطمه (س)، حجاب و عفت فاطمه (س)، تقسیم کـارهای خانه، فرشتگان در خدمت فاطمه (س)، سـاده پوشی فاطمه (س)، غذای بهشتی. فـصل شـشم: رحلت پیامبر (ص)، وداع پدر، شِکوة فاطمه (س) از غصب امامت، داستان فدک، فدک ملک فاطمه (س)، شـفاعت فـاطمه (س). فصل هفتم: شهادت فـاطمه (س)، غـسل و کفن و نماز بـرفاطمه (س)، حسین (ع) در آغوش زهـرا (س)، عایشه در خانة فاطمه (س)، سلام علی (ع) به پیامبر (ص) پس از دفن زهرا (س)، وصیت نامة زهـرا (س)

9.پرتـوی از فضایل حضرت فاطمه زهرا (س) در کـلام مـعصومین (ع)

علی محمدنژاد.

انـتشارات سـنا، تـهران، چاپ سوم: 1379 ش.

رقعی، 180 ص.

کـارنامة نشر 1377 ش: ص 223، شمارة 3849.

این کتاب متضمن 235 حدیث از پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) دربارة حضرت زهرا (س) مـی باشد. احادیث به زبان عربی و ترجمة فـارسی بـا ذکـر مـنابع آورده شـده است.

10. پرتویی از کوثر

حسن مـهدوی، بـاقر مقدسی.

انتشارات عصر ظهور، قم، 1379 ش.

رقعی، 127 ص.

در این کتاب مطالب زیر آمده است: پدر و مادر فاطمه (س)، تشریفات قـبل از ولادتـ، بـرنامة ولادت، شجرة مبارکه، عصمت نور عرش، مادر پدر، پارة تـن، عـلم بـی انتها، فـاطمه (س) و قـرآن، آیة قربی و مباهله وهل اتی، زهرا (س) در کلام پیامبر (ص)، فاطمه (س) در نگاه پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، ایمان فاطمه (س)، ویژگی های فاطمه (س)، بخشش و ایثار، اخلاص، صداقت، عـفاف و حجاب، تقوا و عصمت، زهد، ازدواج و مهریه و جهیزیه، همراه علی (ع)، محبت و علاقه به یکدیگر، از خود گذشتگی، خطبة حضرت، بیماری، سوکواران فاطمه (س)، محشر فاطمه (س)، دادخواهی، شفاعت، جلالت فاطمه (س)، شیعیان فاطمه (س)، دوستی و دشـمنی بـا زهرا (س)، آثار و برکات زهرا (س)، حدیث کساء، لوح جابر،صحیفة فاطمه (س)، تسبیحات حضرت، حرز فاطمه (س)، نماز فاطمه (س)، زیارت فاطمه (س)، کلمات حکیمانه، اسامی، القاب و کنیه ها، مدایح و مراثی، نـوحة شـهادت حضرت.

11. تولد مادر

محمد آخوندی (منتظر)

انتشارات جوان امروز، تهران، 1379 ش.

جیبی، 46 ص.

در این کتاب اشعاری دربارة مدینه و فاطمه (س) با عناوین زیر آمده است: 1. الهام شب، مـدینة مـن، جام روز الست، یا خدیجه، مادر هـستی، هـدیة علی (ع)، نور معراج، صبح شفق، اسوة هستی، دست آورد خدا، گل بهشت، تولد کوثر، اشک فاطمه (س)، گل میثاق، تهنیت، میلاد، عالِمة دهر، مصباح رب کـریم، سـرود کوثر، ترانة خیر کـثیر، یـا مهدی.

12. ثواب تسبیح فاطمه زهرا (س)

عباس عزیزی.

انتشارات صلاة، قم، 1379 ش.

جیبی، 64 ص.

در این کتاب هفت فصل آمده است: فصل اول: اهمیت ذکر تسبیح زهرا (س). فصل دوم: فلسفة تسبیح زهرا (س). فصل سوم: آثار تـسبیح زهـرا (س). فصل چهارم: آداب تسبیح فاطمه (س). فصل پنجم: نوع تسبیح. فصل ششم: زمان گفتن تسبیح فاطمه زهرا (س). فصل هفتم: معنای ذکر تسبیح فاطمه (س)

13. جرعه ای از کوثر

حوزة مقاومت بسیج بنیاد شهید مرکز، تهران.

نـشر شـاهد، تهران، 1379 ش.

رقـعی، 24 ص.

در این کتاب ابتدا چند صفحه در فضایل حضرت زهرا (س) آمده سپس فرازهایی از متن خطبة فدکیه وبعد تـرجمة آن در ذیل آمده است. عنوان دیگر کتاب خطبة فدک حضرت زهرا (س) می باشد.

14. جـلوه های رفـتاری حضرت زهرا (س)

عذرا انصاری.

دفتر تبلیغات اسلامی قم، چاپ هشتم: 1379 ش

رقعی، 168 ص.

این کتاب درهشت بخش می باشد،که چهاربخش آن دربـارة رفـتارهای حضرت زهرا (س) است و برخی عناوین بخش های دیگر عبارتست از: سوکنامة پدر، ولادت آفتاب و گزارشی از جـشن ازدواج.

15.چـشمه سـار کوثر

مهدی عبداللهی

مؤسسة پیام امام هادی (ع)، قم، 1379 ش

رقعی، 180 ص

در این کتاب ابتدا خطبة فدکیه فاطمه (س) در مسجد رسول الله (ص) و بعد خطبة حضرت برای زنان مهاجر و انصار در بستر بیماری آمده اسـت. سپس خطبة زینب کـبری (س) در کوفه و درمجلس یزید و خطبة ام کلثوم در کوفه و خطبة فاطمه بنت الحسین (ع) در کوفه ذکر گردیده است. از نظرترتیب مطالب در صفحة اول متن عربی خطبه و در صفحة دوم ترجمة آن و در پاورقی اختلاف نسخ و حل بعضی لغات آمده اسـت. عنوان دیگر کتاب «سخنان دختران پیامبر (ص)» است.

شهادت فاطمه زهرا(س)


یا فاطِمَةَ الزَّهْراَّءُ یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ یا سَیِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکِ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهَةً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الْمُجْتَبى یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ

***

ناگهان پهلوی من تیر کشید … نکند فاطمیه نزدیک است ؟!!!

صد بار گفتم ، همیشه هم میگم : توی زندگیم هروقت هر مشکلی پیش میاد اول در خونه حضرت زهرا (س) رو زدم

ما هرچه داریم از مادرمون داریم

***

پیش نمایش طرح ( کلیک کنید )

فاطمیه


کتابخانه عمومی آزادگان لیسار